Bokrecension: Födelsemärket

Boken jag har läst heter Födelsemärket och ingår i bokserien Mellody Looh. Den här bokserien är skriven utav Gabriella P. Kjeilen, vilket är en hyfsat ny och svensk författare. Hon har även en blogg ni kan kika in på, och den kan hittas HÄR(!).

Boken handlar om en tjej som på planeten jorden heter Erika. Hon har ett märke på halsen som ingen annan människa har och det märket har speciella egenskaper. En dag träffar Erika en tjej som vänder upp och ner på hela hennes värld, och hon får veta att jorden inte är hennes hemplanet. Hon återvänder dit hon föddes, och där det finns varelser hon bara kunnat drömma om tidigare där hon hoppas att hon äntligen kommer höra hemma. Det blir dock inte som hon tänkt och Mellody, som Erika egentligen heter, dras mer och mer mot mörkret samtidigt som hon minns mer och mer om tiden innan jorden. Hon börjar återigen träffa en utav de förvisade vampyrerna, och när hon får reda på sanningen om sig själv så måste Mellody försöka se vän från fiende trots att fienden ibland förklär sig som vän. Hon hamnar mitt i striden mellan gott och ont och valet kring vilken sida hon tar visar sig vara mer komplicerat än hon tidigare tänkt.

Vad tyckte jag om boken? Jag har lite blandade känslor kring boken. Jag är väldigt ovan vid att läsa fantasy böcker på svenska vilket gjorde att det hela kändes väldigt obekant men jag tycker om själva historien som speglas i boken. Jag är väldigt svag för fantasy och det krävs inte jätte mycket för att jag ska bli nöj. Den förbjudna relationen Mellody har till vampyren var också något som jag älskade, hur de båda drar på gränserna kring vad de är och hur det visar sig att även en vampyr kan ha känslor, hur mycket de än försöker förneka det hela tiden. Jag hade dock lite svårt för Mellody överlag, jag fick aldrig riktigt grepp om henne och jag kunde aldrig sätta mig in i hennes huvud. Detsamma med hennes syster, Rose, som jag inte heller fastnade för tyvärr. Däremot ÄLSKAR jag Triton (som btw, har ett underbart namn) och Mellodys två snällare halvbröder.

Den här boken tar också upp ett väldigt viktigt ämne, nämnligen feminism, vilket till en början gjorde mig väldigt förvånad. Ett problem genom hela boken är alltså hur illa kvinnorna behandlas och helt enkelt att männen är riktiga rötägg. Jag tycker boken visar en väldigt tydlig, om lite mer extrem, situation om hur världen också kan se ut ibland. Kvinnosynen ligger lite längre bak i tiden än det är idag, i alla fall i Sverige, eftersom att kvinnorna var oerhört begränsade genom hela livet på Mellodys hemplanet. Det var lite som förr när tjejerna inte fick lära sig samma sak i skolan som killarna, för det får de inte här i boken heller, men här är det sina förmågor de inte får lära sig. Jag tycker om Rose kamp för kvinnornas rätt att lära sig förvandlas, och det gav ett annat djup i berättelsen.

Om det var något jag inte riktigt gillade så var det att det i peioder gick lite snabbt fram. Vändningen från en sak till en annan kunde ibland gå så snabbt att jag inte riktigt förstod vad som hände förrän det var över. Jag hittade inget bra exempel, för det var mer en känsla jag fick, vilket mycket väl kan betyda att det bara känns så för mig.

Sammanfattningsvis så var det en bra bok som drar in ett väldigt viktigt och aktuellt ämne samt låter det genomsyra hela handlingen. Jag hade svårt för två av de större karaktärerna vilket drog ner den lite i mitt huvud, men jag älskar handlingen och det som annars sker i historien. Jag skulle rekomendera den här boken till de som är 14 år och äldre, och självklart till de som gillar fantasy böcker. Jag ger den 4/5 ♥.

Publicerat i Böcker
Taggar: 4/5 / Gabriella P. Kjeilen / Mellody Looh / bok / bokrecension / bokserie / boktips / böcker / fantasy / födelsemärket / första boken
#1 / / Gabriella:

Tack för en fin recension! Tråkigt att höra att du inte förstod dig på Mellody och Rose, men härligt att höra att du fastnade för Triton, Simon & Leo :) Smaken är ju verkligen som baken och det är roligt att se hur olika läsare fastnar för olika karaktärer i böckerna.

Får jag citera din recension på förlagets instagram? :)

Svar: Jo, det är verkligen så.Du får självklart citera! <3
Zyllah