Bokrecension: The Painted Veil

Boken jag har läst heter The painted veil och är skriven utav W. Somerset Maugham, boken ingår i genren klassiker.

"I mitten av 1920-talet reser läkaren Walter Fane (Norton) och hans hustru Kitty (Watts) till Shanghai där Walter ska arbeta på det lokala sjukhuset. För den inbundne Walter är arbetet viktigare än privatlivet och medan han totalt uppslukas av sitt nya jobb inleder den försummade Kitty en affär med en annan man. När Walter upptäcker detta hämnas han genom att ta ett jobb i en avlägsen by på den kinesiska landsbygden där en dödlig koleraepidemi brutit ut och tvingar Kitty att följa med, men detta kommer att föra dem närmare varandra." - från wikipedia

Vad tyckte jag om boken? Jag tycker boken var ganska bra. Precis som förra boken jag läste är det här en bok som jag inte skulle läst om jag inte fått den som uppgift i skolan. Min lärare sa i början att det här skulle vara lite utav en kärlekhistoria men jag vet inte riktigt om jag skulle hålla med henne nu när jag väl läst den. Jag tycker snarare att det lite är en bok om att på olika sätt hitta sig själv, och hur man ibland upptäcker nya saker här i livet på de mest oväntade av platserna.

Vad jag tyckte om karaktärerna vet jag inte riktigt. Jag avskydde Kitty i början eftersom att hon kändes så otroligt okänslig och omoralisk som bara slänger sig in i ett giftemål som hon vet inte kommer göra henne lycklig bara för att sen få ihop det med en annan man. Hon kändes bara riktigt bortskämd (vilket hon också var) som inte tänker på vilka konsekvenser hennes handlade kommer att få. Kitty växer dock lite på mig genom bokens gång så jag är ytterst tveksam till vad jag tycker om henne nu i slutet. Walter är jag också lite tveksam till, men jag tror inte att jag gillade honom. Han visste att Kitty aldrig skulle älska honom, och han förstod säkert att hon skulle göra något liknande det hon gjorde och ändå så ber han henne att gifta sig med honom. Det känns lite som att Walter bad om olycka utan att förvänta sig att få något, och att han sen skickar iväg de båda på ett självmorduppdrag gör mig ännu mer skeptisk mot honom. Jag tycker dock om de karaktärerna som kommer längre in i boken, vilka jag dock inte kommer ihåg namnet på, för de verkar vara himla härliga människor som gör det bästa av livet. Stor tumme upp för dem.

Sammanfattningsvis så har jag lite blandade känslor till boken. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om karaktärerna i den, men det är en annorlunda berättelse som jag ändå tyckte var ganska trevlig att läsa. Jag gillade själva storyn, för det mesta, och bikaraktärerna mot mitten/slutet var faktiskt ganska härliga att ha å göra med. Kittys utveckling från den hon var till den hon blir var också ganska spännande att läsa om och på det sättet följa. Boken får nog 4/5 ♥ av mig, men jag vet inte riktigt vilka jag ska rekomendera till. Om ni gillar lugna och verklighetstrogna historiska berättelser så tror jag att det här kan vara något för er.

Publicerat i Böcker
Taggar: 4/5 / The painted veil / W. Somerset Maugham / bok / bokrecension / boktips / böcker / klassiker
#1 / / Emelie Karlsson: